برآوردهاي ضد و نقيض از کمبود پرستار ناشي از خلاء اطلاعات است
 
پرستاران فردا
 
 

ه گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان نظام پرستاري احمد نجاتيان با اشاره به نبود يک آمار مشخص از ميزان کمبود پرستار در سيستم بهداشت و درمان کشور افزود: در رابطه با اين کمبودها صحبت زياد است ولي هنوز دقيقاً آماري نداريم که بر اساس آن مشخص شود که واقعاً چقدر کمبود پرستار داريم و به چه ميزان نيروي پرستار نيازمنديم.

 وي افزود: اختلاف آماري که در مورد نياز سيستم بهداشت و درمان کشور به پرستار وجود دارد نيز از همين خلاء آماري نشأت مي گيرد و اگر آماري نيز ارائه مي شود در حد برآورد و تخمين است.


 رئيس هيئت مديره نظام پرستاري مشهد دستيابي به اطلاعات جامع و کامل از تخت هاي بيمارستاني و تعداد کل پرستاران را اولين گام در جهت تعيين ميزان نياز به نيروي پرستاري در کشور عنوان کرد و گفت: با تحقق اين آمار اوليه و ملي است که مي توانيم تخمين هاي خود در اين زمينه را به واقعيت نزديک کنيم.


 وي ادامه داد: در حال حاضر رقم هاي معادل 0.8 تا يک نفر پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني تنها آمار موجود در اين زمينه است که نمي توان به دقت آن و منبع آن به طور مشخص نيز اشاره کرد اما آنچه روشن است اين است که کمبود پرستار در نظام سلامت کاملاً محسوس است.


 نجاتيان اضافه کرد: البته براي رسيدن به شاخص پرستار به تخت لازم است که در ابتدا شرح وظايف پرستاري در کشور را تعريف کنيم به عنوان مثال در آمريکا استاندارد 3 پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني وجود دارد اما نکته اينجاست که شرح وظايف در آنجا با کشور ما متفاوت است.


 وي با تأکيد بر لزوم تعيين يک نرم کشوري و ملي در خصوص شرح وظايف پرستاري گفت: آنچه بر اساس برآوردهاي تخميني از ميزان نياز ما به پرستار در نظام سلامت در حال حاضر وجود دارد، عددي معادل 1.8 است ولي به اعتقاد بنده پيش نياز تعيين اين عدد، مرور کل وضعيت موجود و نيازها به پرستار در نظام سلامت است تا بتوان بر اساس  آن به طور جامع و جدي برنامه ريزي کرد.


 مسئول واحد بين‌الملل سازمان نظام پرستاري افزود: در اين راستا قطعاً معاونت مراقبت و پرستاري و سازمان نظام پرستاري مي‌توانند با همکاري مشترک، اولين قدم در جهت دستيابي به اين بانک اطلاعاتي را بردارند تا بررسي شود که جايگاه ما کجاست و بر اساس آن برنامه‌ريزي دقيق و واقع بينانه چه چيزي است.


 وي افزود: در رابطه با کمبود نيروي پرستاري تجارب مختلفي در دنيا وجود دارد که ما مي‌توانيم از اين تجارب موفق براي رفع نيازهاي خود بهره مند شويم.


 نجاتيان، توسعه آموزش پرستاري در کشور و ايجاد جذابيت حرفه‌اي براي گرايش جوانان به انتخاب اين رشته تحصيلي را از جمله راهکارهاي موجود براي رفع مشکل کمبود پرستاري خواند و گفت: البته در سالهاي اخير تا حدي اين جذابيتها ايجاد شده است و با ارتقاي جايگاه اجتماعي اين حرفه در جامعه و وجود بازار کار خوب در پرستاري به نظر مي‌رسد تا حدي اين گرايش کلي به تحصيل در رشته پرستاري فراهم شده است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله است و بايد در اين زمينه کار فرهنگي بيشتري صورت گيرد.


 وي حفظ نيروي پرستاري فعلي در نظام درماني و استفاده بهينه از اين نيروها را ديگر راهکار در اين رابطه عنوان کرد و افزود: خيلي از پرستاران ما به دليل سختي کار و حقوق ناکافي تمايل دارند با استفاده از حق قانوني خود مبني بر سخت و زيان آور بودن شغل پرستاري، با 20 سال سابقه بازنشست شوند و اين مسئله به ويژه در بخش هاي خصوصي بسيار رايج است.


 عضو شوراي عالي نظام پرستاري ادامه داد: اين در حالي است که با ايجاد جذابيت‌هايي نظير کار سبک تر، حقوق بهتر و ساعت کاري کمتر مي توان براي سالهاي بيشتري از اين نيروهاي با تجربه و حاذق در حوزه پرستاري استفاده کرد و بخشي از کمبود نيروي پرستاري را به اين طريق در کوتاه مدت تأمين کرد.


 وي ادامه داد: بايد حق داد که يک فارغ التحصيل رشته پرستاري وقتي متوجه سختي کار اين حرفه و عدم تناسب دستمزد حاصله از آن مي شود، جذب مشاغلي با مسئوليت و زحمت کمتر و درآمد بالاتر شود و بهبود اين شرايط نيازمند اقدامات جدي مسئولان است.البته در سالهاي اخير روي اين مسئله بسيار کار شده است اما هنوز نا کافي است.


 نجاتيان، ساعت کاري منعطف براي پرستاران را يکي از راهکارهاي موثر و تجارب موفق در دنيا براي نگهداشت نيروي پرستاري موجود در نظام سلامت خواند و گفت: به عنوان مثال شايد يک پرستار خانم تمايلي به ارائه خدمت به صورت تمام شيفت نداشته باشد ولي امکان ارائه خدمت در يک ساعت يا روز مشخص براي وي فراهم باشد لذا بايد با تدابير ويژه اجازه دهيم که نظام سلامت از خدمات اين نيروها نيز محروم نشود. کما اينکه ما کم نداريم پرستاران خانمي که تمايلي به کار به صورت تمام وقت را ندارند و خانه نشيني را ترجيح داده‌اند.


 وي با تأکيد بر نقش معاونت مراقبت و پرستاري وزارت بهداشت براي ساماندهي اين وضعيت گفت: قطعاً يکي از اهداف بزرگ معاونت پرستاري وزارت بهداشت بايد رفع کمبود نيروي پرستار در کشور و ارائه راهکارهاي عملي در اين رابطه باشد و به نظر مي‌رسد وجود اين معاونت در کنار سازمان نظام پرستاري به عنوان دو جايگاه مهم پرستاري، فرصتي بي بديل و تاريخي براي رفع اين چالش ها در حوزه پرستاري است.


 عضو شوراي عالي نظام پرستاري اظهار اميدواري کرد که معاونت پرستاري و سازمان نظام پرستاري با وحدت رويه و برنامه دراز مدت استراتژيک به اين اهداف نايل شوند و مردم و مددجويان در نظام سلامت شاهد خدمات هر چه بهتر و با کيفيت تر درحوزه پرستاري باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرستاران فردا و آدرس parastaranfardah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



بازی آنلاین

بازی آنلاین بازی آنلاین

بازی آنلاین

تماس بامهدی حسین زاده


                    
 
 
 

کد تلوزیون انلاین